29. mars 2013

10 Billig moro: DIY Modellkitt


Jentene våre er modellkit-frelste. De elsker å lage snegler, og kuler av deigen eller stikke ut "kaker" med pepperkakeformer. Jeg liker sånne aktiviteter fordi jeg kan bare sette dem i gang, for så å sette meg ned og ta en pause (dvs: amme Lillebror) mens de underholder seg selv. Idle parenting og alt det der vettu. 
Før så kjøpte vi play-dough eller andre lignende produkter, men jeg var alltid skeptisk, siden de stinker skikkelig av kjemikalier, pluss at de tørker ut etter veldig kort tid.
Så kom jeg over en oppskrift på hjemmelaget modellkitt. Herlig fred så morro! Det lukter behagelig og er superbillig å lage. Hvis man oppbevarer modellkitten riktig, så holder den ganske lenge også. 

En ypperlig aktivitet å holde på med innimellom påskegodt og peiskos.


Her er oppskriften:
Dette blir nok til to gode klumper å leke med.

Du trenger:
2,5dl mel
2,5dl kokende vann
1dl salt
1ss olje 
Noen dråper konditorfarge
1ss Cream of Tartar eller Sitronsyrepulver 
(kan droppes, men dette sørger for mer elastisitet. Jeg kjøpte sitronsyrepulver på butikk, men det kan fåes på apotek også.)

Slik gjør du: 
1. Ha alt det tørre i en bolle og bland. 
2. Rør inn oljen og det kokende vannet til deigen blir en jevn masse.
3. Avkjøl til det går an å jobbe med deigen. 
4. Del opp, (hvis du skal ha forskjellige farger) drypp noen dråper konditorfarge på deigklumpene og elt inn fargen. -klar til lek!

Oppbevares i plastfolie i kjøleskapet når det ikke brukes. God fornøyelse! 






Har du prøvd å lage modellkitt hjemme?

10 kommentarer:

  1. Å, så enkelt og koselig! Vi har bare brukt å lage "trolldeig" vi, og så ble man aaalltid litt fristet til å stikke tunga borti den saltede og usmakelige deigen, haha;)

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, Lillesøster måtte bare smake litt på denne også, sånn i tilfelle mamma bare snakket tull da hun sa at den var uspisellig, men det ble med den lille smaksprøven for å si det sånn...

      Slett
  2. Har ikke prövd, men SKAL helt klart pröve naa. Maa bare se om det er mulig aa finne sitronsyre paa apoteket her... bor i Catalonia, men det burde vel finnes her ogsaa?

    ha en fin dag og kose deg videre med lille nurket og storesöstrene hans!

    SvarSlett
    Svar
    1. hmm, jeg vet ikke men jeg tipper de har det på apotek hvertfall. Her fant jeg det faktisk på butikken ved siden av bakepulveret :)

      Slett
  3. Takk for tipset:)
    Det må vi teste ut!

    SvarSlett
  4. Takk for tipset. Dette skal prøves!!! :-)

    SvarSlett
  5. Dette skal prøves :) Tror lille mor kommer til og like dette her.

    SvarSlett
  6. Til deg som har erfaring med hjemmelaget modellkitt!! Lurer på om det er vanlig konditorfarge du har brukt? Jeg måtte ha mye mer enn "litt" konditorfarge for å få farge på deigen!! :D

    SvarSlett
  7. Dette skal bli julegave til niesa :) Hvor lenge holder det seg i kjøleskap? Noen uker, mnd?

    SvarSlett

Kommentarer på tyskertosa vil ikke bli besvart. Jeg har fått ny blogg og flyttet til www.mammalivet.com. Der finnes også alle gamle innlegg og mange nye. Vi ses!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...