29. des. 2012

2 Lavkarbo Vanilje-fudge ~Oppskrift~

Heisann! Lørdagsgodisen i dag: Lavkarbo Vaniljefudge med sjokoladetrekk. Beste jeg har smakt på lenge! Oppskriften kan varieres, og man kan ha f.eks peanøtter eller mandler i fudgen for litt ekstra crunch.
Lavkarbo Vanilje fudge
Årets nyttårskonfekt?

Denne oppskriften er stor, og kan gjerne halveres om du føler for å ta en "testrunde" før du kjører på med stor oppskrift. Jeg kommer garantert til å lage stor oppskrift neste gang, for disse forsvinner raskt! De må koke lenge, men det er så verdt det, og man må ikke røre særlig mye i gryta. Med peanøtter i fudgen smaker det farlig likt snickers!

 Vaniljefudge med sjokoladetrekk:

4dl fløte
200gram smør (helst usaltet)
3ss sukrinmelis
4 dråper stevia med vaniljesmak *
1ts vaniljepulver eller frøene fra en stk vaniljestang
200g Mørk sjokolade (minst 70%) til trekket

*stevia kan droppes, men bruk da minst 4ss sukrin og 2ts vaniljepulver

Slik gjør du:

1. Bruk en teflon kjele (vanlig kjele gjør at det lett svir seg!) og kok opp smør, fløte, sukrinmelis, stevia og vanilje på middels varme. 
2. Skru ned varmen og la det småkoke (viktig! småputre) i 45-60 minutter og rør av og til. For mye røring kan gjøre at massen skiller seg, og det vil vi ikke ha noe av.
3. Etterhvert når det nærmer seg slutten på koketiden, vil massen få en lysebrun farge og bli litt tykkere. Ta litt på en skje for å sjekke om den er ferdig. Hvis den stivner i kantene så er den klar. (Jeg kokte min fudge i 55minutter)
4. Når fudgemassen er klar, skru av kokeplaten og la den avkjøles litt i kjelen i ca 10 min før du heller den i en bakepapirkledd paiform eller brødform. Hvis du vil ha nøtter i fudgen, strør du disse over nå.
5. La massen stivne i kjøleskapet i 2 timer. (Utålmodige slengte den i frysen i 45min..)
6.Ta ut og skjær fudgen i munnbitstore firkanter
7.Smelt sjokoladen i vannbad, legg fudgebitene på en gaffel og dypp i sjokoladen. Ha bitene i en boks med bakepapir som underlag. Frys i 30 minutter.
Serveres med fordel rett fra frysen!
8. nyt!

vanilla fudge
Oppskriften er inspirert av denne.

Jeg har nettopp kost meg med noen biter til kaffen. Lavkarbogodis er så genialt!


Det ble en altfor sen morgen på meg i dag, men er takknemmelig for at mannen lar meg få sove ut av og til. <3  Nå skal jeg komme meg ut av pysjen og kle meg så jeg kan ha med L (3,5år) ut og leke. 

Ha en nydelig lørdag!

Jona

2 kommentarer:

  1. Den så helt himmelsk god ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Oh yes det skal jeg love deg. Jeg er helt hekta. ;)

      Slett

Kommentarer på tyskertosa vil ikke bli besvart. Jeg har fått ny blogg og flyttet til www.mammalivet.com. Der finnes også alle gamle innlegg og mange nye. Vi ses!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...