27. mars 2013

11 Første gangen


Rart med det, hvordan verden plutselig blir en brutal og skummel plass når man er ute med babyen sin for første gang. Høye lyder, biler som suser forbi i alt for høy hastiget, bråkete ungdommer som skriker og skråler, hunder som bjeffer, vind som biter og skarpe kanter over alt. Da føles det tryggest å ha Lillebror tett inntil kroppen min. Derfor falt valget på bæresjal i dag da Lillebror var ute på sin aller første tur utenfor hjemmet. Tenk det, han har aldri vært utenfor leilihetens vegger før!
Godt innpakket og klar for første tur ut. Okay da, han sov som en stein
og merket sikkert ikke at vi var ute i det hele tatt. Men mammaen var oppgiret nok til å ta bilder.

Jeg hadde glemt hvor innmari omstendelig det er å dra ut av huset med en liten baby. En halvtime tok det å bli klare, men vi kom oss ut til slutt. Og dette var uten søstrene hans. Jeg orker ikke å tenke på hvordan jeg etter hvert skal greie å få alle tre kledd og ut av huset...hvordan gjør trebarnsforeldre det der??

Hadde det ikke vært for at vi måtte til barnelegen på nyfødt-sjekk, så hadde vi nok ikke dratt ut i dag heller pga minusgrader og vind. Men må man så må man. Og det gikk helt supert hos legen. De første to dagene etter fødselen gikk han ned 300g i vekt, men nå hadde han lagt på seg igjen, slik at han er 100g over fødselsvekt, noe som er helt i rute. Lillebror var kjempeflink og tålmodig. Han gråt ingenting og rakk til og med å tisse en skvett på legen før vi dro.

Sånn ellers så har vi hatt familien på frokost i dag og feiret nok en bursdag i familien. Lillebror har møtt onkelen sin for første gang.
I kveld hadde Lillebror også sitt første ordentlige bad.
Så mye nytt på en dag: Min første tur ut, mitt første møte med onkel J, mitt første bad og første gangen jeg tisset på en lege. Livet er spennende!



Syntes du det var skummelt å dra ut med babyen din for første gang? 

11 kommentarer:

  1. så søte dere er i matchende striper! :) Jeg synes det var drit skummelt å ta med meg lillemann ut i begynnelsen. Verden blir altfor stor og skummel. Jeg tror man blir hypersensitiv når de er så små. Jeg husker at noe av det verste jeg visste var hvis noen hadde på seg så mye parfyme at lillemann luktet av den etterpå. Da føltes ting helt feil. (Sånn helt uten sammenheng liksom.)
    Fy søren så nydelig lillebror er!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg liker heller ikke når han lukter parfyme hvis andre har holdt ham! Babyen min skal lukte baby -og melk ;)
      Ja han er ganske så fin å se på :D

      Slett
  2. Her hjemme i norge er det jo så mange undersøkelser man gjør de første dagene. Legesjekk og føllingsprøver. Og det blir gjort innen de 3 første dagene. Er det ikke slik i tyskland?

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda, den første undersøkelsen (den som legen vanligvis gjør på sykehuset 1 dag etter fødsel) gjorde Jordmor. Føllingsprøven tok hun også. Men her i Tyskland må man på en legesjekk til på 7.-10. dagen. Og så igjen når barnet er 4 uker.

      Slett
  3. Kjenner meg så igjen- mammainstinktet aktiveres maks og alt rundt en føles helt uvesentlig! Skikkelig hønemor som kikker stygt på alle bilførere som kjører over 30:) Og ja- det tar lang tid å komme seg ut nå i kulda- her skal tvillinger pakkes inn for så å oppdage at den ene bæsja og den.andre gaper etter pupp- så da ble det ingen tur ut likevel:) nydelige trekk på lillebror- tydelig søskenlikhet-synes alltid det er så morsomt når søsken har helt tydelige likhetstrekk:)

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, er det ikke typisk!! Vi pleier å kalle det "ut på tur-bæsjen", den derre som kommer når man står ferdig påkledd med inpakket baby med hånden på dørhåndtaket og så høres det et BRAK i bleia. Alle våre unger har vært usedvanlig flink på det der...
      RESPEKT til deg som har tvillinger. Hoh! Jeg sliter med bare én bebis.

      Ja jeg syns han er kjempelik på søstrene sine. Spesielt lillejenta. :)

      Slett
  4. Da jeg fikk nr 1 var jeg ikke på skikkelig trilletur før hun var 5 uker gammel! Hadde vel vært ute av huset før det, men ut på tur orket jeg ikke før etter ca 5 uker. Var endel startproblemer i forhold til amminga og jeg var så trøtt så trøtt. Med nr 2 var vi ganske mye kjappere ute av huset, men synes likevel at sofaen hjemme var det aller beste stedet den første tida :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vil tilbringer mye tid på sofaen sammen :)

      Slett
  5. Hei :) GRATULERER så MASSE med lillebroren og vel overstått fødsel. Jeg har fulgt bloggen din en mnd tid,da jeg falt over den ved en tilfeldighet :) Du og mannen har et flott trekløver <3 Når man kommer til selskaper er jeg et liste menneske og alt må være under kontroll. Jeg oppdaget til 5års dagen til min jente nå at det er lov å ta noen spanske veier og etter svelging av noen kameler fant jeg ut at det var kjipt men nødvendig. Jeg håper du kommer til å skrive masse mer inspirerende som du gjør, så skal jeg fortsette å følge deg! Riktig god påske til deg og dine :) klem fra Tonje i oslo

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Tonje, så hyggelig :)
      Jeg skal gjøre mitt beste, selv om ammetåka har et ganske godt grep om meg nå :P God påske til deg også!

      Slett
  6. Hva slags knyting bruker du på sjalet ditt? Det så behagelig ut for nydelige veslebror!
    Fine begge to:)
    Og enig med deg, best å være inne i ro første ukene. Det blir nok turer ut når de blir større, og babykosen savner man fort nok!

    SvarSlett

Kommentarer på tyskertosa vil ikke bli besvart. Jeg har fått ny blogg og flyttet til www.mammalivet.com. Der finnes også alle gamle innlegg og mange nye. Vi ses!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...