9. mars 2013

18 About choosing something different...

God lørdag! Måtte bare dele denne videoen med dere! Syns den passet så godt mtp innlegget om Hjemmefødslel og Reaksjoner og Refleksjoner. Og så er den dritmorsom da. Min favorittreplikk: "Because we believe in witchcraft!"  Stand up komiker Jim Gaffigan om det å velge hjemmefødsel og det å ha fire barn:


Jeg kjenner meg så igjen!  Det er vanskelig å gå mot strømmen, og derfor er det utrolig godt å kunne le litt av det hele av og til. Ellers så snakker Jim om det å ha "mange" barn, (I gåseøyne fordi 4 barn ikke er noe ekstremt i mitt hode.) og folks reaksjoner på det. Hvordan opplever dere som har mange barn dette? Blir folk sjokkert eller syns de det er flott?

Og sånn in other news: En dag til termin og det skjer ikke stort her. Ikke annet enn at Storesøster har blitt syk igjen, så da vi er påan igjen med nattevåk, skyhøy feber og stakkarslig liten 3åring.
Håper hun rekker å bli frisk igjen før Lillebror kommer. Jaja, vi har i allefall nok å gjøre da, så vi kjeder oss ikke akkurat!

Ha en super helg!
og psst: send meg masse fødetanker da!


18 kommentarer:

  1. Masse fødetanker skal bli!
    Har lest bloggen din i noen måneder nå, likte deg umiddelbart og det har vært så fint/rørende/spennende å lese om deg og dagene dine med graviditet og barn. Jeg er ikke i nærheten av å være klar for barn enda, men om noen år tenker jeg vi setter igang. Gleder meg! Og du Jona har forandret mitt syn på å føde. Dvs, jeg har alltid hatt en vag ide om at jeg skal være nogenlunde harmonisk og stole på at det å føde er en naturlig ting som kvinner har gjort siden tidenes morgen, lenge før sykehus og maskiner, men de siste årene synes jeg det har dukket opp litt for mange skrekkhistorier fra fødestuene at jeg hadde begynt å tro at graviditet og føding skulle bli et traume. Derfor har det vært så godt å lese det du skriver for du virker så sikker og trygg. Du må fortsette å blogge og dele de fine tankene dine!
    Masse lykke til, jeg gleder meg veldig til den dagen du skriver om fødsel nr tre!
    Klem fra J

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for kjempehyggelig kommentar kjære deg. Det er så gøy å få vite hvem dere er som følger bloggen :)
      Og utrolig fint å høre at du ikke lar skrekkhistoriene ta i fra deg troen på kroppen din :)
      klemklem

      Slett
  2. Oi, kanskje du er igang akkurat nå!
    Jeg ønsker deg lykke til med det store som skal skje. Og jeg håper at den lille som er født for lenge siden snart blir frisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei det er jeg nok ikke. -Heldigvis! For nå er begge jentene gørrsyke og jeg er ikke i kjempeform jeg heller. Pluss at jeg må på akutt time hos tannlegen i morra pga løsnet fylling. Action i heimen med andre ord.. bare ikke den typen jeg håpet på! Satser på at Lillebror blir i magen i noen dager til slik at alle rekker å bli friske først. :)

      Slett
  3. tips fra doktor Nina til syke småbarn som "bare" har virus: litt eucalyptus/mentololje (noen få dråper, fås kjøpt på apotek) på hodeputen, og saltvannsdråper/spray i nesen før sengetid. Det funker kjempefint for å åpne tette neser, og bedrer eventuelle øresmerter også (åpen nese = vanligvis åpne ører også) ;) så kanskje hun og dere sover litt bedre? :)
    god bedring til småtten og masse fine fødselstanker til deg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er det nok ørebetennelse og halsbetennelse med mer på gang :( Og nesedråper har vi brukt på dem i over en uke, så nå måtte vi ta en pause i følge legen. Får prøve med saltvann i steden, men herreguri for et drama å få i dem medisiner i det hele tatt. Føler meg så utrolig slem :/

      Slett
    2. uffa, ja det er ikke noe kjekt. Søte historier fra min praksis:
      Barn: NEI DU FÅR IKKE SE MEG I ØRET *hyleeeeeee*
      Nina: ja, men vi må jo se om det kommer lys ut på andre siden?
      Barn *stjerner i øynene*: ooooooh oki...

      Nina: kan du gape opp for meg?
      Barn: *kniper munnen sammen så hardt det går*
      Nina: kan du gjøre sånn som dette: *lager diger løvemunn*
      Barn: *kniper munnnen sammen så hardt det går*
      Nina: hvis du gaper opp, og jeg får lyse litt med denne kule lykten her, skal du få klistremerker.
      Barn: *diger løvemunn*

      :) håper du ble i litt bedre humør av dette? Ser du ikke har fineste dagen idag. *klemmepå* Få i ungene medisiner og paracet, det er ikke så kjekt, men de setter nok pris på det når de blir friske. God bedring til begge to :)

      Slett
  4. Sende deg masse fødestøv :)

    SvarSlett
    Svar
    1. takk takk. Sparer det til neste helg jeg :)

      Slett
  5. Ikke lenge igjen nå- håper fødselen blir akkurat som du ønsker( selv om jeg har stor respekt for at alle forhold ved fødsel er ikke mulig for en fødende å rå over!!) stor klem fra meg som daglig er innom og koser meg med dine nydelige innlegg:)

    SvarSlett
  6. Hadde kona hans født alle 4 hjemme, jøsses og bevaremegvel! Det må jo være helt fantastisk om hun ikke har vurdert noe annet!:-)

    Åh, dette blir så spennende så spennende!!

    God bedring til Storesøster, og en kjempeklem og masse fødetanker til deg <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er imponerende altså :) Og så i USA hvor man nærmest blir sett på som medlem av en skummel kult hvis man benytter seg av en jordmor...

      tusen tak skjønne <3

      Slett
  7. Jeg må bare kommentere dine utsagn ang hjemmefødsel! Det er klart at det er flott om mor sitter igjen med en mestringsfølelse etter fødsel, men det aller viktigste som vi aldri må glemme er sikkerheten til det ufødte barnet! I mange tilfeller skjer komplikasjoner uforutsett, ig da kan det virkelig haste! For de som har opplevd enten å måtte utføre et katastrofe-keisersnitt, fått barn med sekveler etter fødselsskader vil nok det oppfattes som litt naivt å tro at "kroppen uansett ordner opp". Det er klart at nøye seleksjon ift hvem som er aktuelle kandidater (dvs totalt normale svangerskap med normalt store barn) vil redusere risikoen for uforutsette komplikasjoner noe. Jeg har selv født 3 barn vaginalt (fødte tvillinger for 2u siden, fra første rie til de var ute tok det 1time) og har all respekt for kroppens fødekraft, men er også ydmyk for det uforutsette som kan bli så katastrofalt! At jeg selv føler meg som fødegudinnen er bare tilleggsbonus for meg. Må legge til at jeg selv er lege ig har sett flere triste tilfeller hvor fødselen ikke gikk som forventet. Ønsker deg uansett lykke til- ville bare belyse saken fra et litt annet perspektiv. Mvh Elisabeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er fullt klar over at det alltid, alltid er en viss risiko når det kommer til fødsel. Alltid. På sykehuset også. Og på sykehus blir det gjerne gjort inngrep som fører til flere inngrep osv. Å bli minnet om at sikkerheten til barnet er det viktigste, det trenger jeg ikke akkurat. Det er jo nettopp *derfor* jeg velger denne veien :) Min personlige mening er at når det gjelder lavrisikosvangerskap hos fleregangs fødende, så er det ikke tvil om at hjemmefødsel er minst like sikkert som sykehus. (hvis mor vil ha hjemmefødsel da.)

      Selvfølgelig kan det skje uforutsette ting i en hjemmefødsel også, akkurat som på sykehuset. Men jeg er av den oppfatning at hjemmefødsel er tryggere enn sykehus i *mitt* tilfelle, og har flere jordmødre, leger og gynekologer som støtter meg i dette valget, så jeg ser absolutt ikke på meg selv som noen "risk taker" :) Snarere tvert i mot.

      Når det gjelder fødselsopplevelsen... jeg gav jo den opp i min første fødsel, til fordel for barnets sikkerthet.
      Jeg dro jo på sykehuset selv om fødselen var planlagt hjemmefødsel, og til tross for at det var GRUSOMT for meg å være på sykehus. (Følte meg rett og slett overkjørt av alle de fremmede menneskene som skulle bestemme over min fødsel selv om både jeg og babyen var ved god helse og alt så fint ut) Jeg gjorde det for sikkerheten til babyen, fordi jordmor trenge en pause, og jeg da trengte andre profesjnelle rundt meg når hun måtte få seg søvn.

      Jeg vet at du helt sikkert ikke mener å si at jeg velger "feil" eller noe sånt. Takk for at du deler din mening :)

      Slett
    2. Jeg er glad for at (hadde ikke forventet noe annet) du er sikkerheten bevisst:) sykehus gir bedre mulighet til monitorering og rask intervensjon hvis nødvendig, feks ved fall i hjerterytme, plutselig morkakeløsning etc. Behov kirurgi er nå engang vanskelig å få stilt utenfor sykehus. Debatten om smertelindring og aktiv styring av egen fødsel er noe annet, og her er jeg veldig enig med deg.. Min kommentar gjelder ikke ditt tilfelle spesielt, men var ment som en generell påminner som jeg synes bør nevnes i en slik debatt. Jeg følger bloggen din daglig, hadde termin 13.mars så ukesoppdateringene dine har vært lett å sammenligne seg med:)

      Slett
    3. Jeg må si at akkurat monitonering av f.eks fosterets hjerterytme via CTG ikke virker i det hele tatt på meg når jeg har rier. Hjerterytmen forsvinner så fort jeg får en rie, og beltene må flyttes på og trøkkes hardt inn i mageskinnet for at de skal få kontakt. De stresset utrolig mye med dette i både 1- og 2. fødsel, og tilslutt måtte de bare gi opp og bruke doppler. -noe som jordmor bruker uansett.

      Behovet for hastekeisersnitt er lite sannsynlig mtp min historie og det faktum at jeg føder hjemme. Statistikken for hjemmefødsler som ender i keisersnitt er veldig lav ift fødsler som foregår på sykehuset. Også i land som har mange hjemmefødsler som i nederland. Så jeg må si at det blir feil for meg å se på hjemmefødsel som noe risikofylt enn sykehusfødsel.

      Slett
    4. Holdt på å glemme: Gratulerer med tvillingene dine! :) Hørtes ut som en heftig men fin fødsel!

      Slett

Kommentarer på tyskertosa vil ikke bli besvart. Jeg har fått ny blogg og flyttet til www.mammalivet.com. Der finnes også alle gamle innlegg og mange nye. Vi ses!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...