29. des. 2012

3 Enkel lavkarbomiddag: Hummus og Omelett

Hummus & Omelett
Enda et matinnlegg fra meg.
Det ble en kjapp og enkel middag på oss i dag. Hadde lyst på noe lett og godt som et avbrekk fra julematen, så da ble det Hummus og Omelett med sopp, tomat og purre.

Hummus:
1 stor boks kikerter
1/4 av væsken fra kikert-boksen
saften fra en halv sitron
2hvitløksfedd
4ss olivenolje +litt ekstra til servering
2ss Tahin (sesampaste)
salt og pepper

Bland alt i en foodprosessor til en jevn og glatt masse. Ha i en ekstra ss eller to med olivenolje hvis massen blir for tykk. Smak til med salt og pepper.
Hummus


Omelett:
4egg
3ss fløte
3ss smør
3-4 champinjonger, oppkuttet
en liten håndfull småhakket purre
1stor tomat i terninger + 1tomat i skiver til å servere med retten
Litt bladpersille
Salt og pepper

Smelt smøret i pannen. Surr purren og soppen på lav varme i smøret i 5min.
Pisk sammen egg og fløte. Hell eggeblandingen over sopp og purre i pannen.
Strø tomatbitene over. Stek på lav varme til det stivner. Snu omeletten og stek i 1minutt til. 
Server med hummus, olivenolje, tomatskiver og bladpersille. Salt og pepper etter smak.
God middag!


Vi har vært på lekeplassen i dag med jentene. Det er jo nesten vårtemperaturer her i Berlin. Jeg skulle gjerne hatt snø, men tviler på det kommer noe mer av det i vinter.
Da vi kom hjem ville L se Tre nøtter til Askepott igjen. Hehe, så nå sitter vi her foran TV'en med litt forlenget julestemning. Koser oss på sofaen alle fire.
Et spørsmål til dere: hvor lenge beholder dere juletreet i stua? 

Jeg tenkte liksom at vi skulle hive det ut på nyttårsaften, men merker at jeg syns det er litt trist at det skal bort allerede, så kanskje det får stå til 2.nyttårsdag....
Fortsatt fin kveld!

3 kommentarer:

  1. Hei! Har vært innom bloggen din noen ganger, og jeg liker den bare bedre og bedre for hver gang, så nå tenkte jeg at jeg (endelig) skulle legge fra meg en liten kommentar. :-)

    Blir helt inspirert av alle oppskriftene du legger ut, til tross for at jeg ikke har lavkarbo som kosthold. Jeg har også barn, har en datter, som ble 5 nå i november, og dette til tross for at jeg selv er 20, hehe. Alt man rekker, sier jeg! :P Men jeg lurer på en ting... Hvordan er det å bo i Berlin egentlig? Går jentene dine i barnehage? Har alltid lurt på hvordan det er å ha barn i andre land enn Norge! Kanskje ett rart spørsmål, men for meg gir det stor mening :P Hehe. Kan meddele jeg har blitt fast leser av bloggen din, om ikke annet. :-)

    Stor klem fra Tone-Lise og lille A.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei på deg Tone-Lise :) Tusen takk for at du tar deg tid til å kommentere, det er stas vettu! Og at du har blitt fast leser er kjempegøy å høre. Det er fint å vite hvem noen av dere lesere er :)
      Det blir vanskelig å gi et godt svar på hvordan det er å bo i Berlin, her i kommentarfeltet. Det ville i såfall blitt verdens lengste kommentar! ;) Men kort sagt, så var jeg ikke keen på å flytte hit, men har blitt veldig glad i Berlin etter hvert. Det er en utrolig mangfoldig og kultur-rik by. Og bydelen vi bor i føles som en liten bygd midt i den uendelig store byen. Ja, jentene våre går i barnehage, men siden jeg er "husmor", (i gåseøyne fordi jeg syns den fine tittelen WAY out of my legue. Har mye å lære!)så har vi også mulighet til å ha dem mye hjemme. -I hvertfall fram til minsten som kommer i mars begynner i barnehage og jeg skal tilbake i jobb/skole.
      Tusen takk for fin kommentar! Nå rusler jeg en tur over til din blogg for å se meg om ;)

      ps: Jeg syns det er utrolig artig å få se hvem dere mystiske lesere er, så legg gjerne igjen spor dere hvis dere har lyst! ;)

      Slett
  2. Hei!

    Jeg har vaert inne og kikka litt rundt paa bloggen din naa og da :) Og siden du har barn og liker lavkarbo, hadde jeg bare lyst til aa tipse deg om en liten video jeg har posta i dag, du kan finne den her goo.gl/eHMN0 . Den er et utklipp fra en bristisk dokumentar der de gir to grupper barn sukker og ikke saa mye sukker mat og observerer dem i ulike leker. Utrolig interessant (ikke veldig overraskende resultat dog), men vel verdt fem minutter og spre ordet til resten av verden :)

    Klem fra Ashild (som ikke har disse vakre norkse bokstavene paa tastaturet, dessverre :()

    SvarSlett

Kommentarer på tyskertosa vil ikke bli besvart. Jeg har fått ny blogg og flyttet til www.mammalivet.com. Der finnes også alle gamle innlegg og mange nye. Vi ses!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...